امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

Shiba کدی برای کلاهبرداری سایبری

  • کد خبر: ۱۸۰۰۴۲
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
Shiba کدی برای کلاهبرداری سایبری
پسر جوان با دستبرد به کیف پول دیجیتالی دوست صمیمی‌اش داروندار او را به یغما برد.

محمدحسن سیرجانی | شهرآرانیوز؛ ارجاع پرونده سرقت ارز دیجیتال از کیف پول یکی از شهروندان مشهدی به پلیس مشهد، موجب شد تا گروهی از مأموران اداره مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس فتا وارد عمل شوند.

تحقیقات اولیه حاکی از آن بود که فردی ناشناس با دستیابی به رمز‌های عبوری کیف پول شاکی، موجودی دیجیتالی او که ۱۸۷ هزار و ۶۷۳ واحد ارز دیجیتال «Shiba» بوده را سرقت کرده و از طریق یک صرافی خارجی به حسابی ناشناس انتقال داده است.

کارشناسان پلیس فتا با بررسی سرنخ‌های دیجیتالی موجود، تحقیقات فنی خود را در فضای سایبری ادامه دادند و در ادامه به مستنداتی دست یافتند که نشان از ردپای یکی از دوستان نزدیک شاکی داشت.

گروه رسیدگی‌کننده پرونده پس از جمع‌آوری مستندات کافی با کسب مجوز قضایی، صبح دیروز فرد مظنون را در خانه‌ای مسکونی واقع در یکی از مناطق جنوبی شهر مشهد ردزنی و جلب کردند.

متهم که جوانی بیست‌وپنج‌ساله است، ابتدا منکر هرگونه بزهکاری از سوی خود و خیانت به دوست صمیمی‌اش بود، اما در ادامه تحقیقات طی چند مرحله بازجویی تخصصی، در رویارویی با ادله و مستندات انکارناپذیر، لب به اعتراف گشود و به بزه انتسابی اعتراف کرد.

در تحقیقات تکمیلی این پرونده نیز مشخص شد که متهم مدتی قبل به همراه شاکی در داخل گیم‌نت (مرکز بازی‌های رایانه‌ای) به همراه تعدادی از دوستان مشترکشان مشغول بازی بوده اند. پسر جوان دراین‌بین متوجه می‌شود که دوست صمیمی‌اش در زمینه رمزارز‌های دیجیتالی سرمایه‌گذاری کرده است. طبق گفته متهم، او در همان‌جا تصمیم می‌گیرد که رمزارز‌های دیجیتالی دوستش را سرقت کند، از همین رو گوشی تلفن همراه مال‌باخته را به بهانه تماس اضطراری با خانواده برای دقایقی قرض می‌گیرد.

متهم بلافاصله به طبقه بالای گیم‌نت می‌رود و در همان محل، اطلاعات کیف پول‌دوستش را برداشت کرده و گوشی تلفن همراه را به مال‌باخته بازمی‌گرداند. بعد از چند روز متهم ۱۸۷ هزار و ۶۷۳ واحد ارز دیجیتالی شیبا را به کیف پولی خود منتقل می‌کند.

قمار پول‌های کثیف

متهم، اما در ادامه نقشه مجرمانه‌اش در جایی دیگر تمام سرمایه دوستش را می‌بازد. او در اظهاراتش به افسر تحقیق پرونده گفت: «تصمیم داشتم خیلی زود ارز‌های دیجیتالی دوستم را به او برگردانم. رمزارز‌ها را به روش معاملات با اهرم بالا که ریسک بسیار زیادی در سرمایه‌گذاری رمزارز‌ها دارد، قمار کردم، به خیال اینکه سود هنگفتی به دست می‌آورم و می‌توانم ارز‌های سرقتی را به دوستم بازگردانم و با یک عذرخواهی ساده، دلش را به دست بیاورم. اما همه‌چیز از بین رفت. هرچه داشتم و نداشتم را باختم. متأسفانه همه ارز‌های دیجیتالی را به باد دادم و جز ۵ میلیون تومان از ارزش واقعی ارز‌ها برایم باقی نماند.»

سرمایه‌گذاران، بانک خودشان هستند

فرمانده انتظامی مشهد در تشریح دیگر ابعاد این پرونده گفت: در این پرونده سرقت دیجیتالی، متهم بالغ بر یک‌میلیارد و ۲۵۰‌میلیون ریال ارز دیجیتالی شیبا را از حساب شاکی که جوانی بیست‌وشش‌ساله است خارج کرده بود که این فرد در یک فرایند غیرقانونی همه ارز‌ها را باخته است.

سرهنگ احمد نگهبان بیان کرد: متهم پس از تکمیل پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مقام قضایی قرار گرفت.

این مقام ارشد انتظامی مشهد تأکید کرد: اولین خطری که یک سرمایه‌گذار یا فروشنده ارز‌های دیجیتال را تهدید می‌کند، کلاهبرداری یا سرقت توسط فروشندگان یا خریداران فعال در این حوزه است. همچنین در این فضا افراد، بانک خود هستند و باید به این نکته اشاره کنم که تراکنش‌های ارز دیجیتال برگشت‌ناپذیرند و در صورت انتقال ارز، رهگیری و برگشت آن‌ها اصلا ساده نیست. ازاین‌رو به کاربران فعال در این حوزه اقتصادی سایبری توصیه می‌کنم به‌هیچ‌عنوان اطلاعات محرمانه‌شان از جمله اطلاعات هویتی، ایمیل، نام کاربری و رمز عبور حساب‌های دیجیتالی و... را در اختیار دیگران، حتی دوستان نزدیکشان قرار ندهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->